ZRK M-8047 - elementy konstrukcji i użytkowania cz. 1

Brak odpowiedzi
 
Poziom 2
Punkty: 122
Posty: 25
W klubie od: 05/09/2007

M-8047 to jeden z wariantów magnetofonów z zestawu ZM-8000.
Podstawowe cechy wyróżniające go spośród innych M-8000 to:

- wskaźniki w postaci linijek diodowych z diodami zielonymi dla zakresu -dB i czerwonymi dla zakresu +dB; były również warianty M-8047 z diodami "pomarańczowymi" (diody żółte przesłonięte czerwonym filtrem z plexi),

- system redukcji szumów CNRS2 (w innych Dolby B); różnicę między tymi systemami dla ucha użytkownika można sprawdzić, zamieniając (wylutowując) moduł systemu w jednym z kanałów. Wrażenia odsłuchowe to: dla DOLBY B szybsze i silniejsze stłumienie szumów po wciśnięciu przycisku na front panelu. Podstawowa różnica konstrukcyjna-wizualna to zastosowanie układu scalonego z logiem z literek DD zwróconych do siebie "brzuszkami".

- plastikowy front panel (w innych metalowy),

- głowica stożkowa (podwyższona wytrzymałość na ścieranie, charakterystyczny "pagórkowaty" kształt czoła głowicy oraz lepsze parametry elektromagnetyczne) prod. ZRK (były też stożki ALPSa),

- głowica standardowa ZRK o znacznie szybciej ścierającej się powierzchni czołowej. Powstający rowek powodował zmniejszanie głębokości szczeliny i pogarszał prowadzenie taśmy, co z kolei ułatwiało osadzanie się warstwy tlenków żelaza lub chromu z taśmy oraz kurzu. W konsekwencji jakość nagrywania i odsłuchu drastycznie spadała a wzrastała konieczność czyszczenia głowicy.

Najskuteczniejszym sposobem czyszczenia głowicy oraz całego toru przesuwu taśmy była nasączona 99% spirytusem wata, nawinięta na zapałkę (nie na śrubokręt! , którego namagnesowana końcówka mogła zmienić własności magnetyczne głowicy). W sprzedaży były również kasety czyszczące ze specjalnymi płynami albo specjalne zaprojektowane przyrządy czyszczące, w formie metalowej rączki z plastikową końcówką o regulowanym kontem nastawienia, zakończonej kawałkiem aksamitu.
__________
Regulacja podstawowych parametrów pracy wewnątrz obudowy, to:

_______
1. Regulacja obrotów silnika potencjometrem na płytce stabilizatora obrotów zabudowanej w tylnej części obudowy silnika.

W przeciwieństwie do sprzęgła, które wykonane jest bardzo dobrze, przy długim użytkowaniu należy liczyć się z nierównomierną pracą silnika. Podstawowe powody to:

- wrażliwość stabilizatora obrotów na temperaturę - stabilizator zamontowany jest bezpośrednio w tylnej części obudowy silnika i przy dłuższej pracy przejmuje ciepło wytwarzane w stojanie,

- złe rozwiązanie techniczne komutatora i szczotek silnika. Komutator wykonany jest w postaci okrągłej płytki drukowanej osadzonej na osi silnika. Po tej płytce ślizgają się dwie podwójne szczotki wykonane ze sprężystych blaszek miedzianych grubości ok. 0,3 mm i zamocowane na stałe do tylnej pokrywy sinika.
Taka konstrukcja powoduje wzajemne wycieranie się tych elementów, które zgodnie z zasadą pracy silnika komutatorowego (prądu stałego), muszą ze sobą współpracować ciernie aby zasilać uzwojenia wirnika podczas pracy.
Niezależnie od tego, który z elementów wcześniej ulegnie wytarciu, następują niekontrolowane skoki obrotów: bądź krótkotrwałe wahania prędkości, bądź trwała ich zmiana. Objawia się to, jak wiadomo, "płynięciem dźwięku".
Dodatkowo zjawisko staje się powoli zupełnie niekontrolowane i szczególnie przykre gdy zostanie zauważone dopiero podczas odsłuchu nagrań, podczas których obroty spadły lub wzrosły.

W czasach powszechnego dostępu do CD audio i plików MP3 można nie rozumieć tego problemu, o ile ktoś w ogóle używa jeszcze magnetofonu, ale w latach '80, gdy głównym źródłem nagrań były audycje Polskiego Radia: Romantycy muzyki rockowej, Wieczór płytowy, Trójka pod księżycem, itp. problemy z silnikiem były naprawdę poważne.
_______
2. Regulacja prądu podkładu (bias) potencjometrami zlokalizowanymi na głównej płytce w metalowym ekranie. Zwiększanie lub zmniejszanie prądu podkładu powoduje ustawienie odpowiedniego pola elektromagnetycznego w głowicy nagrywającej. Efektem odsłuchowym jest:

- albo zmniejszenie szumu ale również stłumienie tonów wysokich a uwypuklenie tonów niskich,

- albo uwypuklenie tonów wysokich kosztem zmniejszenia basu i zwiększenia szumów tła.

Bardzo często fabryczne ustawienia prądu podkładu nie odpowiadały parametrom zachodnich kaset, jednak za za pomocą potencjometrów na płytce można było dostroić podkład do własnych upodobań. Nie było to jednak tak wygodne jak w sprzęcie zachodnim, w którym potencjometr (jeden podwójny) był wyprowadzony na front panel z opisem "Bias".
_______
3. Regulacja naciągu sprzęgła podwójnego w mechanizmie napędowym. Regulacja możliwa bez rozbierania mechanizmu. Wystarczy haczykiem zrobionym ze szpilki lub igły podciągać sprężyny płaskie znajdujące się w zespole sprzęgła. Wymaga doświadczenia, ponieważ:

- za luźno zestrojone sprzęgło powoduje nienawijanie taśmy na rolkę zbierającą i wciąganie taśmy na główną oś napędową przez gumową rolkę dociskową,

- zbyt silnie zestrojone sprzęgło powoduje wyciąganie taśmy i nierównomierne jej prowadzenie oraz niewyłaczanie autostopu.

Praktycznie dobrze zestrojone fabrycznie sprzęgło nie powinno wymagać regulacji z uwagi na zastosowanie dobrych materiałów ciernych. Należy jednak uważać aby podczas ewentualnego smarowania całego mechanizmu (zwłaszcza suwaków) nie naoliwić sprzęgła, bo wówczas pozostaje jego wymiana lub wymiana filcu stanowiącego element wykonawczy.

ZRK M-8047 i inne - elementy konstrukcji i użytkowania - cz. 2

M 8047 - wnetrze

grzekaa