Regeneracja potencjometrów dostrojczych (PRków) [Tomasz Krug]

Podczas regulacji niektórych rzeczy natrafiamy na problemy - kręcenie potencjometrem dostrojczym (PRkiem) nic nie daje lub coś zaczyna się wzbudzać, przerywać i nie jesteśmy w stanie ustawić odpowiedniej wartości np. prądu spoczynkowego, prawidłowych obrotów silnika, wskazań wskaźnika itp. Nie trudno wówczas zauważyć, że styk ślizgacza potencjometru dostrojczego jest czarny (zdjęcie 1) i wówczas nie przewodzi prądu lub nie działa w pełnym zakresie. O ile potencjometr w tym przypadku zazwyczaj wymienia się na nowy, to często się zdarza, że nie mamy akurat takiego na stanie, w sklepie jak na złość też nie ma, inny nie pasuje ze względu na rozstaw wyprowadzeń i stoimy z robotą. Ale jak się zaraz okaże, da się to naprawić w kilka minut.

Po wymontowaniu potencjometru z urządzenia odwracamy go do góry nogami i przy pomocy niewielkiego śrubokręta lub nożyka odginamy wypustki, zaznaczone strzałkami na zdjęciu 2. Zdejmujemy blaszkę ślizgacza, która dotyka ścieżki węglowej, tekstolitową podkładkę znajdującą się pod nią i mamy już wszystko w częściach (zdjęcie 3). Dokonujemy oględzin ścieżki węglowej. Jeśli nie jest pęknięta, przemywamy wacikiem nasączonym preparatem Kontakt (zdjęcie 4). Nieruchomy styk ślizgacza czyścimy drucianą szczotką na miniszlifierce ze wszystkich stron do uzyskania połysku (zdjęcie 5). Po tych czynnościach składamy nasz potencjometr i gotowe. Dla pewności sprawdzamy działanie miernikiem i montujemy z powrotem na miejsce. Znów wszystko wygląda jak nowe i będzie działać przez kolejne lata (zdjęcie 6).

IMG_7478.JPG
IMG_7481a.jpg
IMG_6003.JPG
IMG_6004.JPG
IMG_6005.JPG
IMG_7487.JPG

Dodane przez: DoubleSuper8 Ostatnio edytowano: 20/02/2020 - 22:50