Jaką gabką wytumić altony80 ?
- Zaloguj Zarejestruj się by odpowiadać
WItam z nowym "problemem", otóż kupiłem sobie takie kolumny. Stan słaby i spalona jedna tubka,, ale ma to byc prezent dla mojego kolegi do garażu ( taka "męska jaskinia" z wypalarką plazmową i bilardem :) .
Natomiast po kolejnej wizycie w Mega acoustik dostałem na próbę trochę gabki wygłuszeniowej ( zamiast tapicerskiej ).
Chce spróbować jak to wygłuszy kolumny??
Ktoś pewnie zapyta co to za róznica, ale właśnie się dowiedziałem, że gabka tapicerska rózni się diametralnie do gabki wygłuszeniowej ;). Otóż posiada ona ( wygłuszeniowa ) komórki otwarte, kótre pochłaniaja dzwięk !!!.
natomiast gabka tapicerska ma komórki zamknięte, kótre mają tylko "sprężynować" i jak się domyślam co najwyżej "amortyzować" falę dzwiękową.
Moje pytanie: czy ktoś juz eksperymentował z tymi dwoma rodzajami gąbki jako wygłuszenie kolumn ????
Nie ukrywam, że chętnie bym usłyszał opinie Klexmix'a.
Mnie osobiscie ( tak na czuja ) wydaje mi się, że bardziej się ona sprawdzi w kolumnach typu compact niż bas reflex, ale akurat takie mam na tapecie do odnowienia, więc na nich poeksperymentuję. Do porónania mam altony 110 zrobione na gąbce tapicerskiej, ale to wiadomo nieco inne kolumny.
Dokładnie chodzi mi czy w takie wygłuszenie kolumn powinno wygłuszyc dżwięk w jej wnętrzu czy tylko "zamortyzować falę aby nie było rezonansu wewnątrz skrzynki?
Lub prościej, do czego służy takie wygłuszenie ( pytanie niby naiwne :) ) i czy te rózne gabki beda miały wpływ na dżwięk ( jaki ? :) .
No to jeszcze trochę teorii:
https://www.youtube.com/watch?v=R0NkPAGJKsA
no niestety po rosyjsku ;-)
Dzieki Jank za obszernego posta w tym temacie.
Dlatego coś mi do końca nie pasi ( teoretycznie ) to "wytłumienie" z pianki tapicerskiej, kiedy usłyszałem o właściwościach tłumiących pianki do np. pułapek basowych ( taka gąbke właśnie mam ). Jeżeli gąbka tapicerska ma komórki zamknięte, to ... działają one trochę tak jak "nibywata" w zamkniętych hermetycznie workach foliowych w polskich kolumnach z lat 80 tych.
Po poczytaniu wszystkiego, zmieniłem zdanie i tą gabką wytłumię kolumny Tonsil Zg-40-C115, które też czekają na renowację ( ale, że są w pełni sprawne jeszcze :) to się za nie nie zabrałem).
Doszedłem do wniosku, że wytłumianie taką gąbką altonów nie ma sensu ( no chyba, ze się mylę ) .
Bardziej przyda się ona chyba do compactów oraz..... bede miał okazję porównac wtedy ich brzmienie z altusami65, kóre odnowiłem i wytłumiłem pianką, ale.... tapicerską. Oczywiście zatykając także otwory bas reflex, wiec porównanie bedzie niemal identycznych kolumn ( pod wzgledem basu ). Także ZGC30 mam zrobione na gąbce tapicerskiej, wiec coś czuję , że czeka mnie kolejna sesja porównań brzmienia :) .
Ty to sie najpierw zabierz za membrany w tych kolumnach, a nie wytłumienie.
Najpierw zrób odsłuchy na tym co jest, potem na gąbce, ja nie zmieniam wytłumienia w altonach nigdy, bo jest dobre - chociaż u ciebie, rozprute na farfocle, spełnia swoja role znakomicie, ale w budach compact, w tych jest w formie "kocyka" który ktoś rozbebłał.
Znowu w postach stek ruskich filozofii oparty jedynie na domysłach.
https://allegro.pl/oferta/skutecznie-wytlumienie-pomieszczen-mat...
-Jak chcesz mieć pro to kup to. Stosowane miedzy innymi w najlepszych topowych tonsilach typu bolero, tango czy classic.
Warto dodać że jak chce sie serio poważnie zająć wytłumieniem to najlepiej jest użyć kilku rodzajów wytłumiania o różnych gęstościach twardościach itp. itd, każdy rodzaj wytłumienia będzie tłumił inny rodzaj fal, zadaniem wytłumienia jest wyeliminowanie/"utemperowanie" fali stojącej wewnątrz obudów, której oczywiście sprzyjają wszelakie kąty proste i gołe ścianki od których fala akustyczna sie odbija i zmienia polaryzacje, "znosząc" się z falą o polaryzacji poprawnej co skutkuje czasami zaniknięciem jej słyszalności. Podobnie jak podłączenie kolumn jedną dobrze a drugą odwrotnie plus z minusem.
Wytłumienie ma wpływ na parametry głośnika, i potrafi je zmienić, szczególnie parametr QTS.
Ludzie często w pro konstrukcjach DIY stosują wełnę owczą, tylko to są koszta, ale nie ma za to żadnych kompromisów, bo jest to jedno z najlepszych rozwiązań.
Tylko czy różnica w czymś takim jak altony 80 jest warta takich dywagacji i produkowania sie, tu trzeba sie zastanowić.
Gąbka tapicerska do takich kolumn jak najbardziej na tak, grubość 3 cm spokojnie lub piramidki, i bedzie odpowiednio, nie ma co sie nad nimi spuszczać.
Napisałem wcześniej, że wytłumienie w altonach odpuszczam, membrany są dobre ( wypłowienie nie wpływa na dzwięk ;) ), co najwyżej za jakiś czas zawiasy wymienię.
Czy wytłumienie, które obsunęło się na dół kolumny i zatyka otwory uważasz za dobre? .
Napisałem wcześniej, że wytłumienie w altonach odpuszczam, membrany są dobre ( wypłowienie nie wpływa na dzwięk ;) ), co najwyżej za jakiś czas zawiasy wymienię.
Czy wytłumienie, które obsunęło się na dół kolumny i zatyka otwory uważasz za dobre? .
Wyedytowałem post o kolejne informacje, miłego czytania.
Membrany nie są dobre, bo to chińskie najtańsze zamienniki, ktoś już tam łapska pchał i wstawił gówno, jak chcesz sie bawić w ratowanie eksponatów to warto na oryginale.
Do tego wytłumienia też już się jakiś pajac dobrał, bo ono tak fabrycznie nie wyglądało.
Znowu w postach stek ruskich filozofii oparty jedynie na domysłach.
Dobre. Nie zmienia to faktu, że np. Isophon w przynajmniej niektórych swoich zestawach compact stosował mieszankę: mata z wełny szklanej na całej tylnej ściance + wypełnienie z jakiejś syntetycznej waty - niemal na full.
Pianki ni chuchu.....
To, że Tonsil pakował kiepska wełnę w foliowych workach świadczy jedynie o mizerii materiałowej i minimalizacji kosztów. Włókniny takie jak na Staszkowych zdjęciach uformowane w maty są całkiem dobre i na pewno lepsze niż ta nieszczęsna wełna w workach. Stawiam dolary przeciw orzechom, że gdyby wówczas w Tonsilu mogli, to zastosowaliby lepszy materiał.
Co do reszty zgoda - są specjalnie projektowane materiały tłumiące do zastosowań w technice audio, wełna owcza to faktycznie top materiał, tłumienie warstwowe - wielo-materiałowe daje najlepsze efekty.
Czy warto kombinować w miernych zestawach? A dlaczego nie? Koszt niewielki, zabawa przednia i można się czegoś przy okazji dowiedzieć.
Z komsomolskim, jank;)
Widzisz Klexmix, też mnie coś dziwiło, że srednie sa całe ;) a to jednak wymienione były :( . Dzieki za info.
Basowe sa oryginalne - prążkowane - tam zawias jeszcze dyszy, ale bedzie do wymiany za jakiś czas.
Dzięki za obszerniejszy opis. W sumie to ja juz sie wycofałem z kombinacji z tymi altusami. Zostawię te urocze gałganki :) tylko je tak ułożę, aby nie zatykały całkowice otworów bas reflex. Kolumny do garażu, więc faktycznie nie bede się nad nimi za długo "spuszczał" :) - widze okreslenie to robi furorę :)
Natomiast poeksperymentuję z tą pianką tłumiacą w kolumnach ZG-40C/115.
Przy okazji tych kolumn mam parę pytań, bo nei daje spokoju jedna sprawa:
!!! skoro to wersja rozwojowa ZG30C z dodaną sekcją sredniotonową to - dlaczego ich pasmo to 65Hz - 18 kH a tych ZG30C 50-20 000 Hz ????
takie pasmo maja altusy 65, górne ograniczenie altusa rozumiem, bo tam jest tuba a nie kopułka, ale co z basowym - jest inny/gorszy głośnik ?
PS.
teraz żałuję, że pół roku temu żona wywaliła chodniczek przy łózku ze skóry owczej z runem ( w praniu się zbiegł :) ). Mogłem go ogolić lub w całości użyć jako wytłumienie kolumn.
No cóż człowiek uczy się całe życie.
Stąd ten temat, bo jak widac "głupie" wytłumienie też ma słyszalny wpływ na dżwięk z kolumn.
Jak masz prążkowaną membrane w gdn 25 to tez nie jest oryginalna. Więcej info po 14 jak usiądę spokojnie na dupie bo obecnie troche zalatany jestem.
Zapewne zabrzmi to jak herezja, ale gąbki (pianki) to wcale nie najlepszy materiał do wygłuszeń akustycznych i nie warto ich stosować.
Jako wielbiciel niemczyzny przepuściłem przez swoje ręce sporo ich zestawów głośnikowych (głównie lata 70-te) od Grundiga, przez Summit, Heco, Telefunken i jakieś egzotyczne no-name. Nigdy nie spotkałem w nich jakiejś pianki czy gąbki tłumiącej, ZAWSZE była to gruba mata z wełny szklanej. Ostatnio remontowałem zestawy z serii Jamo Compact (lata 80-te) i tam też była na tylnej ściance taka gruba mata z wełny szklanej.
Oczywiście nie jest to powszechnie kojarząca się "wata szklana" - pyląca, dotkliwie wbijająca się w skórę. To wełna bardzo miękka, łagodna w dotyku, nie kruszy się, nie wbija, nie pyli - wewnątrz przeszło 40-letnich kolumn nie ma żadnego pyłu z tej wełny.
Jako że warto uczyć się od mądrzejszych, obecnie nie szukam kwadratowych jaj, tylko z remontowanych zestawów usuwam wynalazki typu tonsilowska zafoliowana wełna szklana, czy też rozsypująco-klejące pianki i daję wełnę Isovera, konkretnie Opti-Mata Twin 5cm. Dlaczego taką? Bo taką dostałem gratis od fachowca zajmującego się wykończeniówką. Isover produkuje też specjalne wełny akustyczne, powinny być jeszcze lepsze.
Ta wełna jest organoleptyczne identyczna z tą, jaką stosowali niemieccy producenci. Porównana w praktyce do polecanej na rożnych forach poliestrowej ovaty jest lepsza, lepiej wytłumia, co od razu słychać. Robiłem specjalne testy tłumiąc jedną kolumnę Isoverem a drugą ovatą czy też pianka akustyczną "piramidki". Wg. moich kłapouchów zawsze wygrywa wełna szklana.
Obudowy bass-reflex wytłumia się znacznie mniej niż zamknięte.
Różnie to bywa w praktyce - czasem wytłumienie jest jedynie na całej tylnej ściance, czasem jest na połowie, czasem obejmuje cała obudowę ale warstwa materiału tłumiąca jest sporo cieńsza niż w obudowach zamkniętych.
Teoria w skrócie:
https://ssl.diyaudio.pl/content.php/37
https://ssl.diyaudio.pl/content.php/25-Wytlumianie-obudowy