Magnetofon kasetowy MDS 456 - Którymi peerkami regulowac prędkośc przesuwu taśmy ?
- Zaloguj Zarejestruj się by odpowiadać
Po kabelkach od silniczków doszedłem tylko do tego że są 2 peerki do wyboru na jedną kieszeń od kieszeni prawej "B" są R126 i R130 a na kieszeń lewą "A" są R125 i R129. Które służą do regulacji szybkości przesuwu taśmy ? bo za wolno chodzi a chciałbym to wyregulowac.
Chyba pomyliłeś modele :P , tu w silniczku nie ma nawet żadnego otworu do regulacji , to nie są nasze polskie silniki "stilma" tylko jakieś "mabuchi". Owszem w deckach zrk jest otwór w silniku na płytce stabilizacji , a tutaj niestety nie ma. więc które to peerki mogą byc ? :P
Wszystkie cztery potencjometry służą do regulacji prędkości.
R125/126 - regulacja prędkości normalnej
R129/130 - regulacja prędkości podwójnej
Silniki stosowane w MDS 456 oraz wielu innych magnetofonach dwukasetowych są przystosowane do pracy z prędkością podwójną (m. in. do szybkiego kopiowania). Budowa wewnętrzna niczym się nie różni od zwykłego silnika poza jednym szczegółem. Przeważnie nie ma wewnętrznego regulatora prędkości (stabilizator owszem jest - nie ma PR-ka do regulacji choć to nie regułą). Zamiast tego PR-ka zastosowano dodatkowe wyprowadzenie w postaci zacisków A i B. Zasilanie normalnie + i -. Przykładając rezystor do zacisków A i B zmieniamy prędkość obrotową silnika. W ten sposób uzyskujemy możliwość dowolnej regulacji obrotów silnika poprzez zmianę rezystancji przyłączonej do zacisków A/B. W MDS 456 za zmianę prędkości odpowiada tranzystor BC308, który za pomocą przełącznika jest odpowiednio polaryzowany i przełącza napięcie między dwoma potencjometrami do szczegółowej regulacji obrotów.
Zauważmy jedno. Jeśli nawet silnik posiada wewnętrzny PR do regulacji obrotów to nie wolno nim kręcić jeśli magnetofon posiada możliwość pracy z dwoma prędkościami. Regulując w ten sposób jedną prędkość automatycznie zmienimy prędkość drugą. Bardzo ważne jest zgranie prędkości w obu kieszeniach. Chodzi o to żeby nie było różnic w prędkości silników ponieważ odbije się to na nagraniu (będzie nagrane za szybko lub za wolno).
Jest jeden warunek przy którym można użyć wbudowanego w silnik PR-ka do regulacji obrotów. Jeśli w skrajnych położeniach PR-ków od szczegółowej regulacji prędkości prędkość dalej jest zbyt szybka lub zbyt wolna możemy tak przekręcić PR na silniku aby uzyskać możliwość dalszej regulacji na PR-kach na płytce głównej. Należy koniecznie wyregulować na nowo obie prędkości.
P.S. W serwisówce jest błąd w opisie. Na schemacie jest opis poszczególnych PR-ków na płycie głównej.
Już chciałem na szybcika napisac, ale serwisówka lepiej to wyraża, mianowicie " pkt. 2,2 Pomiar odchyłki prędkości przesuwu taśmy:
pkt. c - Do regulacji tego parametru przeznaczony jest potencjometr nastawny, znajdujący sie w silniku napędowym mechanizmu."
To chyba wszystko wyjasnia.....